دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه) دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)دانلود دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پ-------
دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 34
حجم فایل: 0
قیمت: 42900 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 34 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
مقدمه
روان شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت بگونه کلی از دو جهت به اندازه گیری و سنجش علاقه مند بوده اند. نخست آنکه بدانند که فرد معینی چه می کند. در این مورد نتایج اندازه گیری مربوط به آن بخشی از رفتار فرد می شود که شخصیت نام دارد و موضوع اندازه گیری در واقع " عمل فرد" است. دوم آنکه بدانند که فرد چه می تواند انجام دهد. در این نوع انداره گیری، مقصود به دست آوردن قراین و شواهدی درباره ی اعمالی است که اگر فرد تلاش کند می تواند از عهده ی آن برآید. نتایج این نوع اندازه گیری که در واقع مربوط به توانایی فرد می شود ممکن است به دو بخش اصلی تقسیم شود. اندازه های مربوط به استعداد و اندازه های مربوط به معلومات یا پیشرفت تحصیلی (هومن، 1384، ص 168). آزمون های پیشرفت تحصیلی . achievement tests
برای اندازه گیری معلومات و آموخته ها، توانایی های اکتسابی یا مهارت های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند که عمده ترین آنها، آزمون های مداد و کاغذی یا آزمون های کتبی. paper-and-pencil tests
نام دارند. این آزمون ها را به دو دسته ی اصلی تقسیم می کنند: آزمون های عینی و آزمون های ذهنی. صاحب نظران و متخصصان، نظرهای موافق و مخالف زیادی نسبت به کاربرد آزمون های ذهنی ابراز داشته اند و برای آنها، امتیازات و معایبی برشمرده اند که در این میان بخش اعظم انتقادات، متوجه آزمون های تشریحی. essay tests
است. دقت این آزمون ها به مقدار زیاد به نحوه ی تصحیح اوراق امتحانی و دقت عمل مصححان مربوط است و دلیل عمده ی مخالفت برخی صاحب نظران با کاربرد این آزمون ها نیز از بی ثباتی نمره گذاری آنها ناشی می شود.
با اینکه سوالات امتحانات نهایی سال سوم متوسطه ترکیبی از انواع گوناگون سوال است ولی درصد بیشتری از سوالات آن از نوع تشریحی و کوتاه پاسخ می باشد. در بسیاری از تحقیقات، آزمون های عینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و این خود گام بزرگی برای بهبود کیفیت سوالات این آزمون ها می باشد. اما متأسفانه به آزمون های ذهنی و روش های تحلیل آنها کمتر توجه شده است. در راستای بهبود کیفیت امتحانات نهایی، هر چند تشکیلات مربوطه گام های ارزنده ای برداشته است که می توان به مواردی از جمله؛ دستور العمل های طراحی سوال امتحان، برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه سنجش و ارزشیابی، استفاده از دانش معلمان آموزش دیده در طراحی سوالات، تشکیل بانک سوال اشاره کرد. با وجود این، مستندسازی کیفیت این امتحانات جای بررسی و تحقیق دارد. همان طور که حسنی و کیامنش (1388) بیان کرده اند؛ تحلیل آیین نامه ها ی امتحانات نشان می دهد در طول هشتاد و اندی سال که از تدوین اولین آیین نامه های امتحانات در شورای عالی معارف می گذرد، تدوین کنندگان آیین نامه ها کمتر به صحت و دقت سوالات و نتایج ارزشیابی ها توجه داشته اند و بیشترین دغدغه آن ها صحت اجرا و ثبت نمره بوده است.
هر ارزشیابی و سنجشی بر اساس اطلاعات و داده هایی انجام می گیرد که از طریق ابزارها و روش های مختلف جمع آوری می شوند. سنجشی می تواند کارا و سودمند قلمداد شود که بر پایه اطلاعات دقیق و معتبر باشد و مطابق با اصول و ملاک های علمی صورت پذیرد. سنجش آموخته های دانش آموزان در امتحانات نهایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. زمزمه تغییر نظام پذیرش دانشجو در کشور و جایگزینی سوابق تحصیلی که در چند سال اخیر مطرح شده است بر اهمیت امتحانات نهایی مقطع متوسطه بیش از پیش افزوده است. از این رو طراحی و سنجش سوالات این امتحانات نیز می باید